Τσουχτερό πρόστιμο από την ΕΕ στην Apple χάριν στη….Spotify

0


Οι αντιμονοπωλιακές ρυθμιστικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης επέβαλαν στην Apple πρόστιμο ύψους 1,84 δισεκατομμυρίων ευρώ για τους κανόνες του App Store και της είπαν ότι δεν μπορεί να εμποδίσει τις μουσικές υπηρεσίες να διαφημίζουν φθηνότερες προσφορές συνδρομής εκτός του καταστήματος της. Η είδηση του σημερινού προστίμου αναφέρθηκε νωρίτερα από τους Financial Times και έρχεται πριν από την τεράστια ανατροπή στους κανόνες διανομής εφαρμογών του iPhone από την Apple λόγω του Digital Markets Act της ΕΕ.

Σε δελτίο Τύπου που εξέδωσε πριν από λίγη ώρα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι η έρευνά της διαπίστωσε πως “η Apple απαγορεύει στους developers εφαρμογών streaming μουσικής να ενημερώνουν πλήρως τους χρήστες του iOS για εναλλακτικές και φθηνότερες υπηρεσίες συνδρομής μουσικής που είναι διαθέσιμες εκτός της εφαρμογής“, ενώ παράλληλα εμποδίζει την παροχή οδηγιών για την εγγραφή σε τέτοιες προσφορές.

Επί μια δεκαετία, η Apple καταχράστηκε τη δεσπόζουσα θέση της στην αγορά για τη διανομή εφαρμογών streaming μουσικής μέσω του App Store“, δήλωσε η Margrethe Vestager, εκτελεστική αντιπρόεδρος αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού. “Το έκανε αυτό περιορίζοντας τους προγραμματιστές από το να ενημερώνουν τους καταναλωτές για εναλλακτικές, φθηνότερες μουσικές υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες εκτός του οικοσυστήματος της Apple. Αυτό είναι παράνομο σύμφωνα με τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες της ΕΕ, γι’ αυτό και σήμερα επιβάλλαμε πρόστιμο στην Apple άνω των 1,8 δισ. ευρώ“.

Η Επιτροπή δήλωσε ότι έλαβε υπόψη της τη “διάρκεια και τη σοβαρότητα της παράβασης” κατά τον καθορισμό του προστίμου, καθώς και τον συνολικό κύκλο εργασιών και την κεφαλαιοποίηση της Apple, ενώ συνυπολόγισε και τις “εσφαλμένες πληροφορίες” που υπέβαλε η Apple κατά τη διάρκεια της διοικητικής διαδικασίας.

Η έρευνα της ΕΕ χρονολογείται από το 2020 και ανακοινώθηκε αφού η Spotify κατέθεσε καταγγελία κατά της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας σχετικά με τον λεγόμενο “φόρο της Apple”. Εκτός από το παράπονο για την προμήθεια 30 τοις εκατό, η Spotify έθεσε ζήτημα με τους κανόνες του App Store που, όπως είπε, περιόριζαν την επικοινωνία με τους πελάτες της και περιόριζαν τη δυνατότητά της να προωθεί και να κλείνει συμφωνίες.

Με την πάροδο του χρόνου, η έρευνα της επιτροπής επικεντρώθηκε στους κανόνες του App Store που εμποδίζουν τους developers να ενημερώνουν τους χρήστες τους σχετικά με εναλλακτικές επιλογές πληρωμών αντί αυτών της Apple. Τον Φεβρουάριο του 2023, η Επιτροπή δήλωσε ότι η “προκαταρκτική της άποψη” ήταν πως οι “υποχρεώσεις της Apple κατά της καθοδήγησης” αντιπροσωπεύουν “αθέμιτους όρους συναλλαγών” και υποστήριξε ότι οι πολιτικές της στο App Store δεν ήταν “ούτε αναγκαίες ούτε αναλογικές”, θα μπορούσαν να οδηγήσουν τους χρήστες να πληρώνουν περισσότερα και να περιορίσουν τις επιλογές τους.

Η Apple έχει ήδη προβεί σε ορισμένες παραχωρήσεις. Το 2021 δήλωσε ότι οι developers μπορούν να διαφημίζουν μεθόδους πληρωμής εκτός του iOS app μέσω επικοινωνιών όπως το email. Στη συνέχεια, στις αρχές του 2022, άρχισε να επιτρέπει στους developers να συνδέονται με τους δικούς τους ιστότοπους μέσα από τις ίδιες τις εφαρμογές iOS. Αλλά αυτή η δεύτερη αλλαγή ίσχυε μόνο για τις λεγόμενες “εφαρμογές ανάγνωσης” για υπηρεσίες όπως το Netflix, το Kindle ή το Spotify που έχουν σχεδιαστεί κυρίως για να παρέχουν πρόσβαση σε ψηφιακό περιεχόμενο, και οι προγραμματιστές έπρεπε να ζητήσουν ένα “δικαίωμα” πριν μπορέσουν να προσθέσουν έναν εξωτερικό σύνδεσμο. Το Bloomberg, το οποίο ανέφερε νωρίτερα το αντιμονοπωλιακό πρόστιμο της ΕΕ, δήλωσε ότι η Spotify επέκρινε τις αλλαγές των κανόνων της Apple ως “απλώς για το θεαθήναι“.

Το πρόστιμο της ΕΕ έρχεται την ώρα που η Apple ετοιμάζεται να αναθεωρήσει τους κανόνες διανομής εφαρμογών της στην ΕΕ, προκειμένου να συμμορφωθεί με το Digital Markets Act (DMA) από τις 7 Μαρτίου, επιτρέποντας για πρώτη φορά αγορές μέσω third-party καταστημάτων εφαρμογών στο iPhone. Ωστόσο, οι developers εφαρμογών έχουν επικρίνει την προσέγγιση της Apple, η οποία περιλαμβάνει τη χρέωση προμήθειας έως και 17% για όσους developers χρησιμοποιούν τη δική τους μέθοδο πληρωμής ή παραπέμπουν στη δική τους ιστοσελίδα, καθώς και ετήσια χρέωση 0,50 ευρώ ανά εγκατάσταση εφαρμογής μετά το πρώτο εκατομμύριο. Η Spotify δήλωσε ότι οι αλλαγές είναι “μια ανεφάρμοστη εναλλακτική λύση που θα καταπνίξει αμέσως τις επιχειρήσεις [των developers]”.

Την 1η Μαρτίου, το Spotify δημοσίευσε επίσης μια ανοιχτή επιστολή που υποστηρίζεται από άλλες 33 εταιρείες και ενώσεις, η οποία επισημαίνει τις ανησυχίες σχετικά με τη συμμόρφωση της Apple με το DMA. Στην επιστολή, η Spotify υποστήριξε ότι η απάντηση της ΕΕ στην πρόταση θα “χρησιμεύσει ως δοκιμασία του DMA και κατά πόσο μπορεί να αποδώσει για τους πολίτες και την οικονομία της Ευρώπης”.

Εν τω μεταξύ, τα δικαστήρια των ΗΠΑ έχουν επίσης αποφανθεί ότι η Apple πρέπει να επιτρέψει στους developers να συνδέονται με άλλες μεθόδους πληρωμής, ως αποτέλεσμα νομικής αμφισβήτησης από την Epic Games, την εταιρεία ανάπτυξης του Fortnite. Αλλά όταν η Apple άρχισε να επιτρέπει στους προγραμματιστές να κάνουν link out, υποστήριξε ότι θα εξακολουθούσε να παίρνει ένα ποσοστό έως και 27% από κάθε ψηφιακή αγορά – μια μικρή μείωση σε σχέση με το τυπικό της ποσοστό 30%. Οι επικριτές της Apple κατήγγειλαν τις αλλαγές, με το Spotify να λέει ότι αυτές δείχνουν ότι η Apple “δεν θα σταματήσει μπροστά σε τίποτα για να προστατεύσει τα κέρδη που προκύπτουν στις πλάτες των προγραμματιστών και των καταναλωτών στο πλαίσιο του μονοπωλίου του καταστήματος εφαρμογών της”.

Παράλληλα με την έρευνά της σχετικά με τις πολιτικές της Apple για το App Store, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει επίσης την πολιτική της Apple να περιορίζει το tap-top-pay NFC (επικοινωνία κοντινού πεδίου) του iPhone στο δικό της πορτοφόλι και τις δικές της υπηρεσίες πληρωμών. Ως αποτέλεσμα της έρευνας, η Apple προσφέρθηκε να επιτρέψει σε τρίτους παρόχους mobile wallet και πληρωμών να χρησιμοποιούν τη λειτουργία NFC του iPhone για πληρωμές.



Πηγή