Στις αρχές Μαρτίου επτά ομάδες της Formula 1 με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο ξεκίνησαν έναν συλλογικό σχεδιασμό με την κωδική ονομασία «Project Pitlane» προκειμένου να βοηθήσουν από κοινού στην πανδημία του κορωνοϊού.
Πρόκειται για τις: Aston Martin Red Bull Racing, BWT Racing Point F1 Team, Haas F1 Team, McLaren F1 Team, Mercedes-AMG Petronas F1 Team, Renault DP World F1 Team και ROKiT Williams Racing
Ο στόχος του σχεδιασμού ήταν να συνεργαστούν ώστε να κατασκευάσουν και να παραδώσουν αναπνευστήρες και συνοδευτικό εξοπλισμό, που θα καλύπτουν εθνικές ανάγκες της Μεγάλης Βρετανίας– και όχι μόνο.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Μετά τη συνεργασία που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του «Project Pitlane», οι αγωνιστικές ομάδες της κορυφαίας αγωνιστικής δραστηριότητας του μηχανοκίνητου αθλητισμού εστίασαν σε τρεις κατευθύνσεις: 1) Την «ανάστροφη εξέλιξη» ιατρικών συσκευών που ήδη υπάρχουν, ώστε να «αντιγραφούν», 2) την υποστήριξη της προσπάθειας να επεκταθεί η παραγωγή έτοιμων συσκευών αναπνευστήρων, 3) αλλά και το γρήγορο σχεδιασμό και την κατασκευή πρωτότυπων για νέα συσκευή που θα πιστοποιηθεί και μετά θα παραχθεί», εξηγεί στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ο καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων- Μηχανικών του ΑΠΘ, Νικόλαος Μιχαηλίδης, διευθυντής Κατασκευαστικού Τομέα του Εργαστηρίου Μεταλλογνωσίας του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών ΑΠΘ και πρόεδρος της Hellenic Metallurgical Society.
Μπορεί η συγκεκριμένη προσπάθεια να συγκεντρώνει αυτό το διάστημα την ελίτ των μηχανολόγων και των ειδικών στην κατασκευή τμημάτων υψηλής ακρίβειας, υπάρχει όμως και στην Ελλάδα μια ιδιαίτερα αξιόλογη σχετική τεχνογνωσία: «Η Ελλάδα διαθέτει αρκετούς πυρήνες τόσο στα πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα, όσο και σε εταιρείες ή και ιδιώτες, οι οποίοι διαθέτουν ικανό εξοπλισμό προσθετικής κατασκευής, ώστε να παράξει κάποιο από το ιατρο-τεχνολογικό υλικό, που βρίσκεται σήμερα σε έλλειψη. Ήδη έχουν εμφανιστεί πολλά παραδείγματα εθελοντικής δράσης στη χώρα μας και θα διαπιστώσουμε ότι υπάρχουν πολλές ανεκμετάλλευτες τεχνολογίες που συνεργατικά μπορούν να δώσουν λύσεις στην παγκόσμια μάχη κατά του ιού», τονίζει ο κ.Νικολαίδης.
Αφησαν τις πίστες και μπήκαν πρώτοι στη μάχη με το χρόνο
«Οι μηχανικοί και το προσωπικό που πλαισιώνουν τον μηχανοκίνητο αθλητισμό είναι ένα πλήθος ταλαντούχων ανθρώπων και αποτελεί μέρος της ζωής τους να λειτουργούν σε στενότητα χρόνου, να δημιουργούν μελετώντας, σχεδιάζοντας και κατασκευάζοντας καινοτόμες λύσεις. Διαθέτουν την τεχνογνωσία και τελευταίας τεχνολογίας εργαλεία μελέτης, καθώς και εξοπλισμό για την κατασκευή εξαρτημάτων και προϊόντων υψηλών απαιτήσεων. Επομένως, είναι σ’ ένα βαθμό αναμενόμενο να έχουν τα αντανακλαστικά και να ηγούνται στη σχετική μάχη», εξηγεί ο διευθυντής Κατασκευαστικού Τομέα του Εργαστηρίου Μεταλλογνωσίας του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών ΑΠΘ.
Αντίστοιχη με το βρετανικό «Project Pitlane» είναι και η προσπάθεια εταιριών στις ΗΠΑ, που επίσης αυτό το διάστημα, « απαντούν σε μηχανολογικές και τεχνολογικές προκλήσεις». Ετσι η αμερικανική Tesla παρουσίασε πρωτότυπα αναπνευστήρων που βασίζονται σε έτοιμα τμήματα των αυτοκινήτων που ήδη παράγει,ώστε να μη χρειάζονται αυτό το διάστημα εξαρτήματα που σπανίζουν για να συναρμολογήσει τους αναπνευστήρες που έχει υποσχεθεί να παραδώσει στο αμερικανικό σύστημα υγείας.
«Μέσα στο δυσάρεστο κλίμα της εποχής, αποδεικνύεται ότι τεχνολογίες όπως η «προσθετική κατασκευή» μπορούν να προσφέρουν λύσεις έκτακτης ανάγκης με την κατασκευή εξαρτημάτων ατομικής προστασίας όπως μάσκες ή αναπνευστήρες» και ειδικά η μέθοδος τρισδιάστατης εκτύπωσης (3D Printing) με εξώθηση θερμοπλαστικού νήματος είναι αυτή, που τα τελευταία χρόνια έχει διαδοθεί ευρέως.
Ωστόσο η μάχη με το χρόνο στην οποία έχει εμπλακεί η βιομηχανία, που υποστηρίζει τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, ώστε να παρέχει μηχανήματα και υλικά δεν έχει μόνο τεχνολογικές προκλήσεις.
«Παρόλο που ο βαθμός δυσκολίας στην εφαρμογή τεχνολογιών προσθετικής κατασκευής δεν είναι μεγάλος, ο κίνδυνος που ελλοχεύει, βρίσκεται στην έλλειψη πιστοποιήσεων που ενώ ιατροτεχνολογικά προϊόντα είναι υποχρεωμένα να διαθέτουν, στην περίπτωση μη πιστοποιημένης παραγωγής είναι απαίτηση που δεν ικανοποιείται. Βέβαια, ελλείψει διαθεσιμότητας, προέχει η εύρεση λύσεων ανάγκης και το δίλημμα όσων κατά περίπτωση λαμβάνουν τις αποφάσεις για τη χρησιμοποίηση μη πιστοποιημένου υλικού είναι μεγάλο», σημείωσε ο Θεσσαλονικιός πρόεδρος της Hellenic Metallurgical Society.