Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου αποτελούν κρίσιμο στοιχείο για τη μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα. Είναι εξίσου κρίσιμο να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των αλυσίδων εφοδιασμού τους προς όφελος τόσο της κοινωνίας όσο και των επιχειρήσεων. Η διαδικασία εξόρυξης των πρώτων υλών που είναι απαραίτητες για τις μπαταρίες λιθίου συνδέεται εδώ και καιρό όχι μόνο με ρύπανση, αλλά και με παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Η νέα έρευνα της Infyos, μιας πλατφόρμας αντιμετώπισης κινδύνων στην αλυσίδα εφοδιασμού με χρήση AI, σήμανε για άλλη μια φορά συναγερμό. Διαπίστωσε ότι οι εταιρείες που αντιπροσωπεύουν το 75% της παγκόσμιας αγοράς μπαταριών (από την αυτοκινητοβιομηχανία έως τους φορείς της βιομηχανίας καταναλωτικών ηλεκτρονικών) έχουν διασυνδέσεις με μία ή και δύο οντότητες στην αλυσίδα εφοδιασμού που αντιμετωπίζουν καταγγελίες για καταναγκαστική και παιδική εργασία.
Η πλατφόρμα της Infyos ανέλυσε κυβερνητικά σύνολα δεδομένων, εκθέσεις των ΜΚΟ, δημοσιεύματα, μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ιδιόκτητες πηγές δεδομένων. Εντόπισε παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε διάφορες χώρες πλούσιες σε πόρους. Η πλειονότητα των περιστατικών αφορούσε εταιρείες εξόρυξης και διύλισης πρώτων υλών στην Κίνα, ιδίως στην αυτόνομη περιοχή Xinjiang Uyghur (XUAR) στα βορειοδυτικά.
Η φύση των παραβιάσεων ποικίλλει επίσης, από την καταναγκαστική εργασία υπό την απειλή μηδενικής ή ελάχιστης αμοιβής έως παιδιά 5 ετών που εξορύσσουν κοβάλτιο σε επικίνδυνες συνθήκες. Η παγκόσμια βιομηχανία μπαταριών συνδέεται με αυτές τις καταχρήσεις επειδή οι κατασκευαστές μπορεί να προμηθεύονται υλικά από ανήθικες εταιρείες ή να σχηματίζουν επιχειρηματικές συνεργασίες που αποκρύπτουν αυτές τις ανήθικες συνδέσεις μέσω περίπλοκων δομών ιδιοκτησίας.
«Οι περισσότεροι κατασκευαστές μπαταριών και οι πελάτες τους, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινητοβιομηχανιών και των κατασκευαστών μπαταριών αποθήκευσης ενέργειας σε κλίμακα δικτύου, εξακολουθούν να μην έχουν πλήρη εποπτεία της αλυσίδας εφοδιασμού», δήλωσε η Sarah Montgomery, συνιδρύτρια και CEO της Infyos.
Είναι αυτονόητο (ή τουλάχιστον, θα έπρεπε να είναι αυτονόητο) ότι η καταναγκαστική και η παιδική εργασία έρχονται με συγκλονιστικές συνέπειες που επηρεάζουν αρνητικά τόσο τα άτομα όσο και την κοινωνία. Από επιχειρηματική άποψη, οι παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στις αλυσίδες εφοδιασμού προϊόντων μπορεί να σημαίνει ότι οι εταιρείες κινδυνεύουν να χάσουν την πρόσβαση σε βασικές αγορές.
Η ΕΕ παρουσιάζει ένα διαφωτιστικό παράδειγμα. Με τον επερχόμενο κανονισμό για τις μπαταρίες, το μπλοκ ζητά αυξημένη ιχνηλασιμότητα και διαχείριση κινδύνων στην αλυσίδα εφοδιασμού. Μεταξύ άλλων διατάξεων, ο νόμος αποσκοπεί να διασφαλίσει ότι οι εταιρείες δεν διαθέτουν στην αγορά της ΕΕ μπαταρίες που συνδέονται με παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων (ή περιβαλλοντικές ζημίες) στο δίκτυο εφοδιασμού τους. Η μη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις μπορεί να οδηγήσει σε περιορισμούς ή απαγορεύσεις στην αγορά, καθώς και σε πρόστιμα.
Ταυτόχρονα, οι εταιρείες που υπολείπονται στην αντιμετώπιση των θεμάτων ESG κινδυνεύουν να χάσουν το ενδιαφέρον των επενδυτών, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας συμβούλων PwC. Περίπου το 49% των επενδυτών που συμμετείχαν στην έρευνα ανέφεραν ότι είναι πρόθυμοι να αποεπενδύσουν από επιχειρήσεις που δεν λαμβάνουν επαρκή μέτρα.
Καθώς η τάση στρέφεται προς τη μεγαλύτερη διαφάνεια και λογοδοσία, οι επιχειρήσεις που αποτυγχάνουν να προσαρμοστούν κινδυνεύουν να μείνουν πίσω. Και σε ευρύτερη κλίμακα, το ίδιο ισχύει και για τις φιλοδοξίες επίτευξης στόχων μηδενικού καθαρού κόστους, οι οποίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις μπαταρίες ιόντων λιθίου.
*Η κεντρική εικόνα προέρχεται από τον Saif71.com on Unsplash
[via]