Οι ανακοινώσεις της Facebook, σύμφωνα με τις οποίες περνά σε μια νέα εποχή, αλλάζοντας πρώτα και κύρια το όνομα της εταιρείας σε Meta, μονοπωλούν το ενδιαφέρον των ΜΜΕ ανά τον κόσμο.
Οι υπεύθυνοι του μεγαλύτερου τεχνολογικού κολοσσού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είχαν προϊδεάσει για τη σαρωτική αλλαγή, την οποία έθεσαν σε εφαρμογή από σήμερα το βράδυ.
Σκοπός της εταιρείας που θριάμβευσε τα τελευταία 20 χρόνια από τη Σίλικον Βάλεϊ είναι να περάσει από την εποχή των social media σε εκείνη του «μεταδιαστήματος».
Το Meta και η μετάβαση στο metaverse
Το νέο όνομα της Facebook είναι Meta και αντικατοπτρίζει ουσιαστικά το νέο στοίχημα της ψηφιακής εποχής, που στη γλώσσα όσων γνωρίζουν ονομάζεται metaverse.
Η λέξη προέρχεται από τη συνένωση της ελληνικής λέξη «μετά» και της λέξης «universe», η οποία μεταφράζεται ως Διάστημα. Η εταιρεία άλλαξε ήδη το λογότυπό της στον λογαριασμό της στο YouTube, όπου ανάρτησε μια σειρά από επεξηγηματικά βίντεο για το metaverse.
Ο σκοπός του metaverse είναι να δημιουργήσει ένα περιβάλλον, το ψηφιακό επέκεινα, θα το χαρακτήριζε κανείς, παράλληλα με τον πραγματικό κόσμο.
Στον κόσμο αυτόν ο χρήστης θα εισέρχεται κανονικά, θα τον βιώνει σχεδόν όπως αισθάνεται την παρουσία του σε έναν εργασιακό χώρο ή σε μια παρέα. Με έναν τρόπο, όλος αυτός ο σαγηνευτικός κόσμος του διαδικτύου θα μπορεί να σωματοποιηθεί, να επεκταθεί στο σύνολο των αισθήσεων του ανθρώπου.
Η εποχή της ψηφιακής τηλεμεταφοράς
Για τις ανάγκες της πραγμάτωσης ενός τόσο φιλόδοξου εγχειρήματος χρειάζονται φυσικά πολλά περισσότερα από έναν απλό υπολογιστή, ένα έξυπνο τηλέφωνο και την απαραίτητη σύνδεση στο διαδίκτυο.
Χρειάζονται εργαλεία επαυξημένης πραγματικότητας, γυαλιά εικονικής πραγματικότητας και μια σειρά από άλλες τεχνολογικές καινοτομίες που θα μπορούν να εντάξουν κάποιον σε αυτό το μεταδιάστημα.
Σε όλο αυτό το νέο ορόσημο για την ψηφιακή επανάσταση, η Facebook έχει δηλώσει πως θα επενδύσει χρήματα, χρόνο και έρευνα, ώστε να οδηγηθούμε στο απόγειο του metaverse σε 10 έως 15 χρόνια από σήμερα.
Ο Ζούκερμπεργκ υποστηρίζει πως στο μεταδιάστημα θα μπορεί κανείς να κάνει οτιδήποτε φανταστεί.
«Στο μέλλον θα μπορείς να τηλεμεταφέρεσαι στιγμιαία ως ολόγραμμα ώστε να βρίσκεσαι στο γραφείο χωρίς να μετακινηθείς, σε μια συναυλία με φίλους ή στο σαλόνι του συντρόφου σου», δηλώνει ενθουσιασμένος ο ιδρυτής του Facebook.
Τι σημαίνει όμως αυτή η μετάβαση για τη Facebook
Διαβάζοντας πίσω από τις λέξεις, αντιλαμβανόμαστε πως τόσο το Facebook όσο όμως και το Instagram και το What’s App δεν θα πάψουν να υπάρχουν. Ωστόσο, τα μέσα αυτά θα αποτελούν εφαρμογές μέσα στο πλαίσιο του δικτύου metaverse. «Από εδώ και στο εξής θα είμαστε πρώτα το metaverse, όχι πρώτα το Facebook», λέει ο ίδιος ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ.
Ο ίδιος άλλωστε τονίζει πως ο κόσμος αυτός που ευαγγελίζεται σήμερα δεν γίνεται να δημιουργηθεί μόνο από εκείνον, αλλά θα κτιστεί μέσα από συνεργασίες με πολλές εταιρείες.
Η Facebook πάντως έχει επενδύσει πολλά σε αυτή τη μετάβαση, η οποία μετατρέπεται και επίσημα πλέον στον βασικό στόχο του Ζάκερμπεργκ και των συνεργατών του.
Νέες θέσεις εργασίας για το metaverse
Ήδη από το περασμένο καλοκαίρι ανακοινώθηκε πως θα ανοίξει 10.000 νέες θέσεις εργασίας μόνο στην ΕΕ, προκειμένου να προωθήσει το φιλόδοξο αυτό σχέδιο στα μέρη μας.
Για τον τεχνολογικό κολοσσό, η Ευρώπη αποτελεί πεδίο με πολλά πλεονεκτήματα, καθώς, πέρα από μια ώριμη, σημαντική καταναλωτική αγορά, διαθέτει πανεπιστήμια πρώτης γραμμής και πληθώρα καταρτισμένων ταλέντων.
Αυτός είναι και ο λόγος που η Facebook έχει αναπτύξει και προσφέρει τα πρώτα εργαλεία για τη μετάβαση στο metaverse, όπως γυαλιά εικονικής πραγματικότητας, σε τιμές κόστους.
Η έμμεση απάντηση στους επικριτές
Ο Ζούκερμπεργκ υποστηρίζει πως η επιλογή αυτή γίνεται γιατί βασική αρχή του είναι «βγάζουμε χρήματα για να χτίσουμε καλύτερες υπηρεσίες», ωστόσο είναι προφανές πως ο κύριος Facebook θέλει διακαώς να κάνει το απόλυτο μπάσιμο σε αυτή τη νέα εποχή, εδραιώνοντας την κυριαρχία του πριν ακόμη εμφανιστεί ο ανταγωνισμός.
Η ζέση αυτή του ιδρυτή του Facebook, που περιγράφει ένα αλτρουιστικό όραμα για το μέλλον, μοιάζει με έμμεση απάντηση στις κατηγορίες της Φράνσις Χόγκαν. Η πληροφοριοδότης του τεχνολογικού κολοσσού έχει ανάψει φωτιές στον Ζούκερμπεργκ, αφού υποστηρίζει πως οι ανώτατοι αξιωματούχοι της Facebook έβαζαν το κέρδος πάνω από την ασφάλεια των χρηστών.
Η ελληνική παιδεία του Ζούκερμπεργκ
Στη μακροσκελή ανάρτησή του, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ όμως θυμίζει πως εν αρχή ην η ελληνική γλώσσα. Όπως αποκαλύπτει ο ιδρυτής του Facebook, πριν τον κερδίσουν οι θετικές επιστήμες είχε παρακολουθήσει και κλασικές σπουδές, με αποτέλεσμα να γνωρίζει πολύ καλά τι σημαίνει η λέξη που επέλεξε ως ναυαρχίδα του τεχνολογικού του κολοσσού.
«Έχω σπουδάσει κλασικές σπουδές και η λέξη “meta” προέρχεται από την ελληνική λέξη που σημαίνει “επέκεινα”. Για μένα, συμβολίζει ότι υπάρχουν πάντα περισσότερα να χτίσουμε και ότι υπάρχει πάντα ένα επόμενο κεφάλαιο στην Ιστορία», γράφει χαρακτηριστικά.
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ θυμίζει πως η δική του ιστορία ξεκίνησε σε ένα δωμάτιο στις φοιτητικές εστίες και εξελίχθηκε σε κάτι που ούτε ο ίδιος θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί….
«Σε μια οικογένεια εφαρμογών που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι για να συνδεθούν μεταξύ τους, να βρουν τη φωνή τους και να ξεκινήσουν επιχειρήσεις, κοινότητες και κινήματα που έχουν αλλάξει τον κόσμο».