Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναφέρει ότι έχει ειδοποιήσει τη Meta πως το μοντέλο «pay or consent» για το Facebook και το Instagram ενδέχεται να παραβιάζει τους νόμους περί προστασίας των καταναλωτών. Το Δίκτυο Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών (CPC) της ΕΕ αναφέρει ότι η εταιρεία έχει προθεσμία μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου 2024 για να προτείνει αλλαγές στο μοντέλο της, το οποίο χαρακτηρίζει «παραπλανητικό» και «μπερδεμένο» για τους χρήστες, διαφορετικά θα έρθει αντιμέτωπη με πιθανά πρόστιμα.
Το μοντέλο «pay or consent» της Meta, το οποίο καθιερώθηκε πέρυσι, δίνει στους χρήστες τη δυνατότητα επιλογής: να πληρώνουν έως και 12,99 ευρώ το μήνα για να χρησιμοποιούν το Facebook και το Instagram χωρίς διαφημίσεις ή να συναινούν ώστε η εταιρεία να συλλέγει και να χρησιμοποιεί προσωπικά δεδομένα για την προβολή εξατομικευμένων διαφημίσεων. Στην ΕΕ δεν αρέσει αυτό που θεωρεί ως χρήση δεδομένων που παραβιάζει την ιδιωτική ζωή και έχει ήδη πλήξει ξεχωριστά τη Meta με κατηγορίες για το Digital Markets Act σχετικά με το μοντέλο της και πρόστιμα ρεκόρ βάσει του GDPR για τη μεταφορά δεδομένων χρηστών στο εξωτερικό.
Οι ρυθμιστικές αρχές της CPC, οι οποίες ξεκίνησαν την έρευνά τους μετά από καταγγελίες ομάδων προστασίας των καταναλωτών, ισχυρίζονται ότι η εταιρεία χρησιμοποιεί συγκεχυμένη γλώσσα για να εξηγήσει πώς λειτουργούν τόσο η επί πληρωμή όσο και η «δωρεάν» έκδοση του Facebook και του Instagram και ότι η εξάπλωσή της πίεσε τους ανθρώπους να κάνουν μια επιλογή χωρίς αρκετό χρόνο για να σκεφτούν πώς θα τους επηρεάσει. Λένε επίσης ότι ο χαρακτηρισμός των εκδόσεων του Facebook και του Instagram χωρίς διαφημίσεις ως «δωρεάν» είναι παραπλανητικός, δεδομένου ότι εξακολουθεί να απαιτεί από τους χρήστες να συναινέσουν στη χρήση των δεδομένων τους για στοχευμένες διαφημίσεις
Ο Didier Reynders, Επίτροπος της ΕΕ για θέματα δικαιοσύνης, λέει ότι οι πελάτες δεν πρέπει να «παρασύρονται» πιστεύοντας ότι δεν θα βλέπουν διαφημίσεις αν πληρώσουν τη συνδρομή ή ότι είναι δωρεάν παρά το γεγονός ότι η εταιρεία επωφελείται από τα προσωπικά τους δεδομένα. Οι εταιρείες πρέπει να είναι διαφανείς εκ των προτέρων σχετικά με το πώς χρησιμοποιούν τα δεδομένα των χρηστών.
«Οι συνδρομές ως εναλλακτική λύση αντί της διαφήμισης είναι ένα καθιερωμένο επιχειρηματικό μοντέλο σε πολλούς κλάδους», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Meta, Matt Pollard, στην ιστοσελίδα The Verge. «Η συνδρομή χωρίς διαφημίσεις ακολουθεί την κατεύθυνση του ανώτατου δικαστηρίου της Ευρώπης και είμαστε σίγουροι ότι συμμορφώνεται με τον ευρωπαϊκό κανονισμό».
Η CPC κατηγορεί τη Meta για παραβίαση της οδηγίας για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και της οδηγίας για τις αθέμιτες συμβατικές ρήτρες. Τα πρόστιμα γι’ αυτά θα μπορούσαν να φτάσουν το 4% των ετήσιων εσόδων της εταιρείας για τις χώρες της ΕΕ στις οποίες κατηγορείται.
[via]