Τον περασμένο Φεβρουάριο η China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC) πραγματοποίησε την πρώτη φάση των δοκιμών ενός υπερταχύτατου τρένου maglev τύπου Hyperloop σε σωλήνες χαμηλού κενού. Στις αρχικές δοκιμές σε μήκος 2 χιλιομέτρων, το T-Flight πέτυχε την εντυπωσιακή ταχύτητα των 623 χλμ/ώρα, ενώ η προηγούμενη δοκιμή είχε γίνει τον Οκτώβριο του 2023 στο ίδιο μήκος, αλλά σε κανονικές συνθήκες μη κενού.
Στην επίσημη ανακοίνωση της, η εταιρεία δεν αναφέρει τα προκαθορισμένα όρια που είχε θέσει για να θεωρήσει επιτυχημένη την δοκιμή του T-Flight σε συνθήκες κενού, αλλά αρκέστηκε να αναφέρει πως όλα τα συστήματα μεγάλης κλίμακας, η ταχύτητα και η απόσταση αιώρησης του τρένου πάνω από τη γραμμή είναι στο προσδοκόμενο επίπεδο.
Η ιδέα της μεταφοράς με υπερ-υψηλές ταχύτητες μέσα σε σωλήνες κενού έχει εκλείψει σε μεγάλο βαθμό στη Δύση, αλλά εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα ελκυστική. Με ελάχιστη έως καθόλου ατμόσφαιρα, η αεροδυναμική και η αντίσταση του αέρα δεν αποτελούν σχεδόν καθόλου παράγοντα. Για να μην αναφέρουμε την τριβή, την αντίσταση και τη θερμότητα, καθώς το τρένο ουσιαστικά αιωρείται στον αέρα, χωρίς να αγγίζει τίποτα, τροφοδοτούμενο και αιωρούμενο από τη μαγνητική άπωση.
Τα τρένα maglev χωρίς τριβές υπάρχουν βέβαια εδώ και αρκετό καιρό. Η σειρά L0 Series Maglev της Ιαπωνίας, που κατασκευάστηκε το 2012, κατέχει το ρεκόρ του ταχύτερου τρένου στον κόσμο, με ταχύτητα 602 km/h, ενώ η Κίνα έχει ήδη το δεύτερο ταχύτερο, που κατασκευάστηκε πριν από λίγα χρόνια, το 2021, και σήμερα κινείται με μόλις 1,6 km/h μικρότερη ταχύτητα από αυτό της Ιαπωνίας.
Το T-Flight έχει το πλεονέκτημα ότι βρίσκεται σε σωλήνα χαμηλού κενού, όπου οι εξωτερικές ατμοσφαιρικές δυνάμεις θα έχουν μικρή επίδραση στην ταχύτητα ή τη σταθερότητα του τρένου, ανάλογα με την ποσότητα του κενού. Η κανονική ατμοσφαιρική πίεση στο επίπεδο της θάλασσας είναι 14,7 psi (1 bar), ενώ το «χαμηλό κενό» μπορεί να είναι από 1 psi (0,07 bar) έως περίπου 13,7 psi (0,9 bar). Ο στόχος του T-Flight είναι να συνδέσει μεγαλουπόλεις μέσω ενός δικτύου υπερ-υψηλής ταχύτητας που θα μπορεί να μεταφέρει επιβάτες από πόλεις όπως το Πεκίνο στη Σαγκάη σε μόλις μιάμιση ώρα. Ενδεικτικά, αυτό είναι ένα ταξίδι 1.300 χιλιομέτρων που διαρκεί 4,5-6,5 ώρες με τα υπάρχοντα τρένα υψηλής ταχύτητας. Ακόμη και οι πτήσεις διαρκούν λίγο περισσότερο από δύο ώρες, συν τις μετακινήσεις σε κάθε άκρο. Τα ταχύτερα παραδοσιακά τρένα χρειάζονται 12 ή περισσότερες ώρες.
Η CASIC σχεδιάζει να λειτουργήσει το T-Flight στην μέγιστη ταχύτητα των 1.000 χιλιομέτρων/ώρα στη δεύτερη φάση των δοκιμών, η οποία θα απαιτήσει μια εκτεταμένη διαδρομή μήκους περίπου 60 χιλιομέτρων. Αυτή η ταχύτητα είναι περίπου 161 χλμ/ώρα μεγαλύτερη από την τυπική ταχύτητα πτήσης του πιο συνηθισμένου αεροσκάφους στον κόσμο, του Airbus A320.
[via]